Comfort, stretchstoffen en een slanke pasvorm stonden hoog op het lijstje, en daar weten wij wel raad mee

De werkkleding van de scholengemeenschap is niet alleen samengesteld met het kritische oog van de styliste en Zijlstra, maar juist ook in nauwe samenwerking met de medewerkers zelf. “Elke locatie had een werkgroep en deze hebben wij allemaal ontvangen op onze locatie in Franeker”, vult Jickie aan. “Zij hebben een rondleiding gehad door ons pand, gevolgd door een lunch. Hiernaast werden de kledingpakketten uitgebreid besproken.” De merken die onder andere worden ingezet, zijn SHAE en Mascot. “SHAE staat bekend om de representatieve kleding gemaakt van comfortabele travelstof, wat aansloot bij het beeld dat de styliste voor ogen had. Van Mascot hebben we de Accelerate-lijn gebruikt, met sportieve pasvormen die ook gemaakt zijn van comfortabele stretch stoffen. Het is kleding waarvan je niet direct zou zeggen dat het werkkleding is, maar het is dat zeker wel, zij het moderner en veel comfortabeler. Ik wist direct; dit is de juiste keuze voor het Alfa-college!”

 

Van top tot schoen: wij leveren volledige kledingpakketten voor facilitaire medewerkers van het Servicepunt, Catering en Beheer. Jickie: “We zijn op alle locaties van het Alfa-college langs geweest om de ongeveer 100 facilitaire medewerkers te laten passen. Hiervoor toverden wij klaslokalen en gymzalen om tot ware showrooms, omdat we ontzettend uitgebreide kledingpakketten moesten doorpassen. De dames van het servicepunt hadden bijvoorbeeld keuze uit drie type pantalons, een rok, een blazer of vest en drie type blouses. Voor de heren waren er drie pantalons, polo’s, T-shirts, overhemden, en ga zo maar door. We hebben iedereen doorgepast, waarbij ook meteen de bestellingen en voorkeuren doorgegeven konden worden.”

Samengesteld sámen met de medewerkers

Een extra lange of juist extra korte broek, een aangepaste blouse of kortere mouwen: met aanpassingen door onze coupeuse draagt iedereen perfect passende kleding. “Medewerkers in de horeca wilden bijvoorbeeld graag driekwart mouwen. Dit hebben wij speciaal laten aanpassen,” aldus Jickie. “En denk aan facilitair beheer: zij lopen van binnen naar buiten en leggen dagelijks vele kilometers af. Dan wil je wel een broek dragen die prettig zit. Waar medewerkers van het Servicepunt voorheen standaard kleding droegen, waaronder blouses en gilets die niet meer in de hedendaagse mode passen, dragen ze nu trendy kleding met hun logo dat in onze eigen studio is bedrukt of geborduurd. Niet te vergeten zijn ze herkenbaar door de blauwe huisstijlkleur die in de kleding is verwerkt. Na de levering van de kleding kreeg ik allemaal foto’s toegestuurd. Ze zijn ontzettend blij met hun kleding en daar doen wij het voor!”

Comfort, stijl en maatwerk

Diverse studenten, uiteenlopende kledingpakketten

Het kleden van de medewerkers was zo’n groot succes dat ook de opleidingen bij ons aanklopten. “Sindsdien kleden wij nu ook jaarlijks de studenten én docenten van de opleidingen facilitair management, horeca, autotechniek, kapper en schoonheidsspecialiste. Enorm uiteenlopende specialismen en dus kledingpakketten, variërend van overalls en horecakleding met accessoires tot tuniekjes voor de opleidingen uiterlijke verzorging. Het is echt enorm divers”, stelt Jickie.

 

Hoe het doorpassen en leveren van kleding voor de diverse studenten dan verloopt? “Dit is een flinke klus met strakke deadlines: de kleding moet namelijk wel bij aanvang van het schooljaar binnen zijn”, legt Jickie uit. “Elk jaar is er voor de zomervakantie een informatiedag/kennismakingsdag op de scholen voor het nieuwe talent. Op deze dagen gaan wij er met onze pasteams op uit naar de diverse locaties, waar wij de kleding per student doorpassen en de maten met eventuele vermakingen opnemen. Dit doen wij met grote precisie: de kleding moet namelijk wel de gehele opleidingsperiode mee kunnen. Bovendien wil je de student hierbij op zijn gemak laten voelen: het begin van een nieuwe opleiding is al spannend en het passen van de kleding is één van de eerste stappen naar hun droombaan.” De student voldoet de kleding zelf direct per pin. Van tevoren wordt vanuit school hierover bericht, zodat de studenten hierop voorbereid zijn: “Wij proberen echt goed mee te denken en het voor iedereen toegankelijk te maken. Voor sommige opleidingen, bijvoorbeeld bij autotechniek, is er een keuze uit veiligheidsschoenen in 3 prijscategorieën. Alle schoenen voldoen aan de juiste certificeringen, maar hebben allemaal een ander prijskaartje, zodat het voor iedereen behapbaar is.”

Servicepunt Zijlstra Beroepskleding

Plannen, plannen en nog eens plannen

En in de zomer? Dan draaien alle afdelingen binnen Zijlstra Beroepskleding op volle toeren: kleding wordt besteld, geborduurd, bedrukt, vermaakt en per student en opleiding verpakt. Jickie: “Dit is plannen, plannen en nog eens plannen. De kleding moet en zal er bij aanvang van het nieuwe schooljaar zijn, en er wordt echt alles aan gedaan om dit in goede banen te leiden. Je wilt niet misgrijpen omdat er bijvoorbeeld geen voorraad meer van een artikel is. Daarom wordt er van tevoren al een inschatting gemaakt door ons van de benodigde voorraad en vooraf ingekocht bij onze verschillende leveranciers. Daarom zijn goede communicatie, korte lijnen en een strakke planning zo belangrijk. Uiteindelijk gaan er wagens vol werkkleding de weg op naar de locaties om voor de deadline ieders pakket op orde te hebben. Bij nieuwe instromers later in het schooljaar bestelt de student telefonisch of via ons online bestelsysteem de benodigde kleding. Mochten de bestelde maten toch niet goed zijn, dan kan dit weer omgeruild worden naar de juiste.”

Lassen in Zijlstra beroepskleding

Een effectieve, veelzijdige samenwerking

“Wij zijn zeer tevreden over de samenwerking met Zijlstra Beroepskleding”, zegt Neely bij de Leij. “De kledingpakketten voor facilitaire medewerkers hebben een enorme upgrade gekregen en de studenten lopen er elk jaar weer keurig bij. Het is prettig hoe Zijlstra deze enorme organisatie effectief beheert. Wat ik ook waardeer is hun KMS, dat we nu gebruiken voor de kleding van de facilitaire medewerkers. We onderschatten het werk dat gepaard gaat met het registreren en bestellen van nieuwe kleding, en dat is nu overzichtelijk en eenvoudig geregeld.”

 

“Het is prachtig om te zien hoe de facilitaire medewerkers van het Alfa-college een rol hebben gespeeld bij de samenstelling van de kledingpakketten. Daarnaast vind ik het geweldig om elk jaar zoveel nieuwe studenten te voorzien van passende kleding en zo betrokken te zijn bij het begin van hun opleiding. Een prettige, veelzijdige samenwerking!”, eindigt Jickie.

 

Meer weten over het Alfa-college? Bekijk hier hun website!

Catering bij Alfa-college

Ontvang gratis het Zijlstra Beroepskleding magazine

Zijlstra Beroepskleding magazine